Informacja roczna za rok 2009


Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Piotrkowie Trybunalskim
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku

CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM

1. Podstawa i zakres działania Kolegium

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim (zwanego dalej: Kolegium lub SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze.

Zgodnie z ww. ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi w szczególności do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji, w trybie uregulowanym przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), zwanej dalej Kpa, oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwanej dalej Op. Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości miejscowej samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz. 1925) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim obejmuje swoją właściwością miejscową 5 powiatów: bełchatowski (z 8 gminami), opoczyński (z 8 gminami), piotrkowski (z 11 gminami), radomszczański (z 14 gminami) i Tomaszowski (z 11 gminami) oraz miasto na prawach powiatu - Piotrków Trybunalski. Właściwość Kolegium obejmuje łącznie 58 jednostek samorządu terytorialnego (gmin i powiatów).

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

2. Obsada kadrowa Kolegium

2.1. Na koniec 2009 r. Kolegium składało się z 22 członków: 9 etatowych i 13 pozaetatowych.

Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie
wyższe prawnicze: 7 (w tym 6 osób posiadających jednocześnie magisterskie studia administracyjne) wyższe administracyjne: 2
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie
wyższe prawnicze: 6 (w tym 1 osoba posiadająca jednocześnie magisterskie studia administracyjne) wyższe administracyjne: 4 wyższe inne: 3

Wśród członków Kolegium 2 osoby są radcami prawnymi.

2.2. W Biurze Kolegium zatrudnionych jest 9 pracowników, w tym: kierownik biura, główny księgowy, 6 inspektorów i 1 sprzątaczka.
Wykształcenie wyższe posiada 5 pracowników Biura (kierownik biura, główny księgowy i 3 inspektorów).

3. Lokal i wyposażenie Kolegium

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego znajduje się w centrum Piotrkowa Trybunalskiego przy ul. J. Słowackiego nr 19, blisko dworca PKP i PKS, co ma istotne znaczenie dla interesantów. Siedziba Kolegium mieści się w budynku komunalnym, zarządzanym przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego. W budynku tym mają również swoje siedziby: Straż Miejska oraz Referat Zarządzania Kryzysowego i Obrony Urzędu Miasta.

Mimo wielu starań Kolegium nadal nie otrzymało dodatkowych pomieszczeń, które poprawiłyby warunki pracy i obsługi interesantów. Brak jest pomieszczenia na kancelarię ogólną (dziennik podawczy), pokoju do przeglądania akt spraw przez strony, biblioteki, pokoju narad i posiedzeń składów orzekających, pokoju dla pozaetatowych członków Kolegium oraz pokoju socjalnego. Etatowi członkowie Kolegium oraz pracownicy Biura wykonują swoje obowiązki w małych, ciasnych pokojach biurowych (po 2 - 3 osoby w pokoju), a stanowisko pracy głównej księgowej znajduje się w sali konferencyjnej.

Mimo przychylności i osobistego zaangażowania Wojewody Łódzkiego oraz Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego nie udało się rozwiązać problemu lokalowego z uwagi na brak odpowiednich pomieszczeń, do których mogłyby zostać przeniesione niektóre jednostki miasta. Przyczyną tego stanu jest odmowa wyrażenia zgody przez Komendę Główną Policji na wygaśnięcie trwałego zarządu niewykorzystywanej (od kilku lat) przez policję zabudowanej nieruchomości. Przejęcie tej nieruchomości przez miasto rozwiązałoby problem lokalowy Kolegium.

Kolegium jest wyposażone w podstawowy sprzęt biurowy i komputerowy. W roku 2009 wykonano nową sieć teleinformatyczną z dedykowaną siecią elektryczną.

CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW

1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 2.654
w tym spraw:

1.1. pozostałych w ewidencji z roku poprzedzającego okres informacji - 334

1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 2.320

2. Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją:

2.1. Liczba spraw administracyjnych - 1.958

Lp. Określenie rodzaju sprawy Liczba spraw
1. objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej 364
2. działalność gospodarcza 2
3. planowanie i zagospodarowanie przestrzenne 303
4. pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd.), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne 621
5. gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne 102
6. ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach 254
7. prawo wodne 10
8. rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo 37
9. handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych 34
10. prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy 81
11. prawo górnicze i geologiczne 4
12. egzekucja administracyjna 6
13. inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa 140

2.2. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, dalej Ppsa - 231

2.3.Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 131

CZĘŚĆ III
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH

1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 2.187

Lp. Określenie rodzaju rozstrzygnięcia Liczba spraw
1. akty wydane przez SKO jako organ II instancji,
w tym:
akty wydane przez SKO w trybie art. 127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art. 221 Ordynacji podatkowej - 17
- sposób rozstrzygnięcia patrz ⇒ tabela z pkt 1.1.
1.254
2. akty wydane przez SKO jako organ I instancji
- sposób rozstrzygnięcia patrz ⇒ tabela z pkt 1.2.
161
3. postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu,
w tym:
uznające zażalenia za uzasadnione - 12
32
4. akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.) 231
5. Pozostałe 509

1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji:

Lp. Określenie rodzaju rozstrzygnięcia Liczba spraw
1. decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) 410
2. decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) 141
3. decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) 584
4. decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) 34
5. pozostałe 85

1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji:

Lp. Określenie rodzaju rozstrzygnięcia Liczba spraw
1. postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op) 0
2. decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) 0
3. decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) 7
4. decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 - 158 Kpa oraz art. 247 - 251 Op) 96
5. decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op) 9
6. decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) 0
7. decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) 2
8 decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op) 4
9. pozostałe 43

2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO na koniec roku objętego informacją - 195

CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH

1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 232
w tym ugody - 11

2. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 11

3. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO - 40

CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn.zm.), dalej Ppsa:

Liczba spraw w roku objętym informacją ogółem - 231
w tym:

1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 188
- wskaźnik "zaskarżalności" - 15%

1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku objętym informacją (ogółem) - 0

1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie art. 54 § 3 Ppsa (ogółem) - 17

1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (ogółem) - 10

1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym przepisami Ppsa, skierowanych do WSA (ogółem) - 16

2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją:
dane na 26 lutego 2010 r.

Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją (ogółem) - 158 w tym:

Lp. Rodzaj rozstrzygnięcia Liczba spraw
1. Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd
w tym:
uwzględnienie skarg - 16
158
2. Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd
w tym:
uznające skargi za uzasadnione - 0
0

INFORMACJE DODATKOWE I WNIOSKI

1. Wnioski wynikające ze statystyki spraw

W roku 2009 Kolegium miało do rozpatrzenia 2.654 sprawy, w tym 334 z roku 2008.

Na koniec 2009 r. pozostało do załatwienia 235 spraw, w tym 195 spraw administracyjnych i 40 spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Liczba spraw pozostałych do załatwienia na koniec roku 2009 w porównaniu do roku 2008 zmniejszyła się o 99 sprawy.

Wskaźnik skuteczności wniesionych do Kolegium środków zaskarżenia (odwołań i zażaleń) nadal utrzymywał się na wysokim poziomie (uwzględniono 57,8% wniesionych odwołań i zażaleń).

W analizowanym okresie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wniesiono 188 skargi na decyzje i postanowienia Kolegium (w roku 2008 - 143 skargi). Wskaźnik zaskarżalności (liczba wniesionych skarg na orzeczenia Kolegium w stosunku do ogólnej liczby wydanych przez Kolegium orzeczeń podlegających zaskarżeniu) wynosił 15%. Spośród rozpatrzonych przez WSA w Łodzi prawomocnymi wyrokami (postanowieniami) 158 skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium, Sąd uwzględnił 16 skarg (10%). Jedną z przyczyn uchylenia przez WSA decyzji Kolegium w sprawach świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej były wyroki Trybunału Konstytucyjnego orzekające o niezgodności z Konstytucją przepisów prawa, na podstawie których wydano zaskarżone decyzje. Niezależnie od różnic poglądów prawnych dotyczących interpretacji niejasnych przepisów, przyczyną uchyleń orzeczeń Kolegium (w większości wypadków wraz z orzeczeniami organów pierwszej instancji) było - w ocenie Sądu - niedostateczne wyjaśnienie okoliczności faktycznych oraz naruszenie przepisów postępowania przez organy pierwszoinstancyjne, mogące mieć wpływ na wynik sprawy. Zmusza to Kolegium do bardziej rygorystycznej oceny postępowań i orzeczeń organów pierwszej instancji.

W 2009 r. Kolegium wniosło 10 skarg kasacyjnych na wyroki WSA.

W tym samym okresie Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył 13 skarg kasacyjnych wniesionych przez Kolegium (8 skarg z 2008 r. i 5 skarg z 2009 r.) w następujący sposób:

  • w 6 sprawach oddalił skargi kasacyjne,
  • w 3 sprawach uchylił wyroki WSA i oddalił skargi na decyzje Kolegium,
  • w 4 sprawach uchylił wyrok WSA i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

2. Działalność pozaorzecznicza Kolegium

W 2009 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim odbyło dwa Zgromadzenia Ogólne (17 marca i 10 lipca), których tematyką było:

  • przyjęcie rocznej informacji o działalności Kolegium w 2008 r.,
  • zaopiniowanie kandydata na etatowego członka Kolegium,
  • powołanie komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu w celu wyłonienia kandydatów na pozaetatowych członków,
  • określenie liczby członków Kolegium,
  • zaopiniowanie kandydatów na pozaetatowych członków Kolegium,
  • omówienie skarg kasacyjnych od wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Ponadto na każdym Zgromadzeniu omawiano bieżące problemy orzecznicze Kolegium oraz aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach samorządowych.

W roku 2009 Prezes Kolegium zorganizowała szkolenie dla Samorządowych Kolegiów Odwoławczych z zakresu gospodarki finansami publicznymi. Tematyka szkolenia obejmowała następujące zagadnienia:

  1. Klasyfikacja wydatków strukturalnych i zasady sporządzania sprawozdania Rb-WS;
  2. Nowa ustawa o finansach publicznych - wybrane problemy z zakresu rachunkowości;
  3. Dostosowanie polityki rachunkowości i innych przepisów wewnętrznych jednostki budżetowej do nowych przepisów, z uwzględnieniem wydatków strukturalnych;
  4. Zamknięcie roku budżetowego 2009;
  5. Klasyfikacja budżetowa wydatków SKO - wybrane problemy;
  6. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
  7. Nowa ustawa o finansach publicznych - kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.

W szkoleniu tym uczestniczyli główni księgowi oraz kierownicy biur SKO w: Bielsku Białej, Częstochowie, Kaliszu, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Legnicy, Łomży, Łodzi, Pile, Piotrkowie Trybunalskim, Przemyślu, Rzeszowie, Siedlcach, Sieradzu, Skierniewicach, Suwałkach, Tarnowie, Wałbrzychu i Warszawie.

Ponadto w roku 2009 Prezes Kolegium zorganizowała szkolenie dla wszystkich pracowników z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

W roku 2009, podobnie jak w latach ubiegłych, członkowie Kolegium i pracownicy Biura podnosili swoje kwalifikacje poprzez udział w innych szkoleniach z zakresu następującej tematyki:

  • nowe zasady ustalania i obliczania emerytur (1 osoba),
  • zmiany w zakresie zasiłku macierzyńskiego, chorobowego oraz opiekuńczego (1 osoba),
  • ordynacja podatkowa (1 osoba),
  • wymiar podatków lokalnych (1 osoba),
  • archiwizacja dokumentów w urzędzie - zasady funkcjonowania archiwum zakładowego i składnicy akt (1 osoba), - opłat samorządowych (konferencja naukowa -1 osoba),
  • budżet zadaniowy (2 osoby),
  • z zakresu ustaw: o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
  • prawo ochrony środowiska, o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, o odpadach, prawo wodne, ochrona przyrody (2 osoby).
Ponadto 4 członków Kolegium uczestniczyło w konferencji naukowej nt. "Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko" organizowanej przez SKO w Łodzi.

W minionym okresie Prezes Kolegium, pełniąc funkcję Wiceprzewodniczącej Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, aktywnie uczestniczyła w pracach Zarządu oraz Zgromadzeniach KRSKO.

Piotrków Trybunalski, marzec 2010 r.

Prezes
Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Piotrkowie Trybunalskim
Zofia Pabich

Informacja wytworzona przez:
Artur Teresik
email: ateresik@skopiotrkow.finn.pl
, w dniu:  30‑03‑2010 12:37:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Beata Górska
email: sko@skopiotrkow.finn.pl tel.:(44) 649 79 20 fax: (44) 649 79 20
, w dniu:  30‑03‑2010 12:37:00
Data ostatniej aktualizacji:
04‑05‑2022 14:30:40
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie