Informacja roczna za rok 2003
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2003 roku
I. Zagadnienia ogólne
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegacje ustawowe.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub do stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
W 2003 r. Kolegium orzekało najczęściej w sprawach z zakresu: pomocy społecznej, podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego i podatku leśnego, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, dodatków mieszkaniowych, ruchu drogowego i dróg publicznych, rolnictwa i leśnictwa, ochrony środowiska i ochrony przyrody, prawa wodnego, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i działalności gospodarczej.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański, tomaszowski wraz z gminami objętymi tym obszarem oraz miasto na prawach powiatu - Piotrków Trybunalski. Do dnia 24 października 2003 r. obszar ten określało rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1999 r. w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 13, poz. 115), zaś od 25 października 2003 r. - rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2003 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 176, poz. 1713).
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
II. Obsada kadrowa Kolegium
A. Członkowie Kolegium:
Członkostwo kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.
Zgodnie z uchwałą Zgromadzenia Ogólnego z dnia 18 grudnia 2000 r. normatywna liczba członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim wynosi 20 członków.
Faktyczna obsada Kolegium na dzień 1 stycznia 2003 r. wynosiła 15 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 8 pozaetatowych.
W dniu 2 września 2003 r. Prezes Kolegium ogłosiła konkurs na kandydatów na pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim. W drodze konkursu wyłonione zostały 4 osoby, które następnie z dniem 20 października 2003 r. powołane zostały przez Prezesa Rady Ministrów na pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Na koniec 2003 roku Kolegium liczyło zatem 19 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 12 pozaetatowych.
|   Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie:  |  ||
|   wyższe prawnicze: 7 (w tym 4 osoby posiadają jednocześnie wykształcenie wyższe administracyjne)  |  ||
|   w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko: - sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 7 - asesora: 7 - referendarza: 7  |  ||
|   Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie:  |  ||
|   wyższe prawnicze: 3 (w tym 2 osoby posiadające jednocześnie wykształcenie wyższe administracyjne)  |    wyższe administracyjne: 5  |    wyższe inne: 4  |  
|   w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko: - sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 2 - asesora: 3 - referendarza: 3  |  ||
B. Biuro Kolegium:
 Biuro Kolegium składa się z 8 osób, w tym: kierownik biura, główny księgowy, 1 starszy inspektor, 4 inspektorów i 1 pracownik obsługi. 
III. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego mieści się w Piotrkowie Trybunalskim przy ul. J. Słowackiego nr 19, w budynku stanowiącym własność komunalną, pozostającym w zarządzie Towarzystwa Budownictwa Społecznego. W budynku tym mają również swoje siedziby Straż Miejska oraz Referat Zarządzania Kryzysowego i Obrony Urzędu Miasta. Zgodnie z umową najmu Kolegium zajmuje lokal o łącznej powierzchni użytkowej 241,86 m2 (z korytarzami wspólnymi z pozostałymi użytkownikami budynku).
Lokal ten jest wyposażony w sieć komputerową, podstawowy sprzęt komputerowy, którego część wymaga wymiany oraz urządzenia biurowe (telefony, faksy, kserokopiarki).
IV. Statystyka spraw
A.Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 1.505
- w tym spraw :
1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 116
2) wpływ spraw w roku objętym informacją - 1.389
B.Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1. Liczba spraw administracyjnych - 1.198
|   Lp.  |    Określenie rodzaju sprawy  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej (dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)  |    312  |  
|   2.  |    działalności gospodarczej  |    7  |  
|   3.  |    zagospodarowania przestrzennego  |    194  |  
|   4.  |    pomocy społecznej  |    352  |  
|   5.  |    dodatków mieszkaniowych  |    62  |  
|   6.  |    gospodarki nieruchomościami, w tym : - scalenia 12  |    107  |  
|   7.  |    ochrony środowiska i ochrony przyrody  |    40  |  
|   8.  |    odpadów  |    8  |  
|   9.  |    prawa wodnego  |    14  |  
|   10.  |    rolnictwa i leśnictwa  |    33  |  
|   11.  |    zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych  |    19  |  
|   12.  |    ruchu drogowego  |    34  |  
|   13.  |    dróg publicznych  |    4  |  
|   14.  |    dostępu do informacji publicznej  |    0  |  
|   15.  |    egzekucji administracyjnej  |    0  |  
|   16.  |    inne, pozostałe  |    12  |  
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 67
3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie K.p.a. - 240
V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A.Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 1.351
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 87
C. Sposób rozstrzygnięcia:
|   
 
  |  Określenie rodzaju rozstrzygnięcia  |    
 Ilość spraw  |  |||
|   
 1. 
  |  sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :  |    
 793  |  |||
|   - decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)  |    
 301  |  ||||
|   - decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)  |    
 116  |  ||||
|   - decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli decyzja organu I instancji została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości (art. 233 § 1 pkt 2b Ordynacji podatkowej)  |    
 3  |  ||||
- decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 K.p.a. oraz art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej)  |    
 350  |  ||||
- decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznych (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)  |    
 3  |  ||||
- decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)  |    
 20  |  ||||
|   
 2.  |  sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym :  |    
 542  |  |||
|   - stwierdzenie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania (art. 134 K.p.a. oraz art. 228 Ordynacji podatkowej)  |    
 69  |  ||||
|   - zawieszenie postępowania (art. 97 i 98 K.p.a. oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)  |    
 1  |  ||||
- umorzenie postępowania odwoławczego (art. 138 § 1 pkt 3 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)  |    
 21  |  ||||
|   - odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 K.p.a. oraz art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej)  |    
 0  |  ||||
|   - odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 K.p.a. oraz art. 249 § 3 Ordynacji podatkowej)  |    
 12  |  ||||
|   - decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 K.p.a. oraz art. 245 Ordynacji podatkowej)  |    
 0  |  ||||
|   - w inny sposób  |    439  |  ||||
|   
 3.  |    postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :  |    
 16  |  |||
uznające zażalenia za uzasadnione  |    6  |  ||||
VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste,ogółem - 58
A. Charakterystyka orzeczeń :
|   Lp.  |    Sposób załatwienia wniosków  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    oddalenie wniosku  |    24  |  
|   2.  |    ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty  |    7  |  
|   3.  |    ugoda  |    16  |  
|   4.  |    stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku  |    0  |  
|   5.  |    umorzenie postępowania  |    1  |  
|   6.  |    stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia  |    0  |  
|   7.  |    inny sposób  |    10  |  
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 5
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium - 4
VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 70
- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
 rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 7,8 %
VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 0
IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
 w trybie art. 38 ust. 2 ustawy o NSA,ogółem - 0
X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd
 Administracyjny,ogółem - 74
A.Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :
|   Lp.  |    Sposób załatwienia skarg  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    odrzucenie skargi  |    5  |  
|   2.  |    oddalenie skargi  |    56  |  
|   3.  |    uchylenie decyzji lub postanowienia  |    8  |  
|   4.  |    stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia  |    0  |  
|   5.  |    stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia  |    0  |  
|   6.  |    umorzenie postępowania  |    5  |  
B.Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
|   Lp.  |    Sposób załatwienia skarg  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    odrzucenie skargi  |    0  |  
|   2.  |    oddalenie skargi  |    0  |  
|   3.  |    zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu  |    0  |  
|   4.  |    umorzenie postępowania  |    0  |  
XI. Informacje dodatkowe
A. WNIOSKI WYNIKAJĄCE ZE STATYSTYKI SPRAW
Analiza statystyki spraw pozwala na sformułowanie następujących wniosków:1. Wpływ spraw w 2003 r. utrzymywał się na poziomie roku 2002. Łącznie Kolegium miało do rozpatrzenia 1.505 spraw (125 średnio miesięcznie). Najwięcej spraw wpłynęło z zakresu pomocy społecznej (352) oraz podatków i opłat lokalnych (312). W porównaniu z rokiem 2003 wzrosła liczba spraw z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody (o 63%) oraz z zakresu zagospodarowania przestrzennego (o 15 %).
2. Wskaźnik skuteczności wnoszonych do Kolegium odwołań i zażaleń wyniósł w 2003 r. 59%. Oznacza to, że średnio na 100 rozpatrzonych przez Kolegium środków zaskarżenia - 59 było uwzględnionych, choć nie zawsze z przyczyn podniesionych przez skarżących.
3. W roku 2003, podobnie jak w latach ubiegłych, udało się utrzymać jednolitość i wysoki poziom orzecznictwa Kolegium. W 2003 r. zaskarżono do Naczelnego Sądu Administracyjnego 70 decyzji i postanowień Kolegium. Wskaźnik zaskarżalności, w stosunku do ogólnej liczby wydanych przez Kolegium orzeczeń podlegających zaskarżeniu wynosił 7,8 %. Spośród rozpatrzonych w tym okresie 74 skarg na orzeczenia Kolegium, Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił tylko 8 skarg.
B. DZIAŁALNOŚĆ POZAORZECZNICZA KOLEGIUM
W roku 2003 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim odbyło dwa Zgromadzenia Ogólne. Przedmiotem Zgromadzenia Ogólnego w dniu 27 marca 2003 r. było przyjęcie informacji o działalności Kolegium w 2002 r. oraz wybór dwóch członków komisji konkursowej w związku z potrzebą ogłoszenia konkursu na członków Kolegium i wyłonienia kandydatów na nowych członków Kolegium, zaś przedmiotem Zgromadzenia Ogólnego w dniu 7 października 2003 r. było zaopiniowanie kandydatów na pozaetatowych członków Kolegium.
W roku 2003 Kolegium zorganizowało regionalną konferencję samorządowych kolegiów odwoławczych z udziałem sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Tematyka konferencji była następująca:
1) pozycja organu administracji publicznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym po 1 stycznia 2004 r., ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych kolegiów odwoławczych,
2) mediacje w prawie administracyjnym w świetle doświadczeń krajów zachodnich,
3) sądownictwo administracyjne po zmianach - organizacja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.
Ponadto w 2003 r. Kolegium było organizatorem dwóch regionalnych szkoleń:
 
 - dla członków samorządowych kolegiów odwoławczych - z zakresu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
 - dla kierowników biur i głównych księgowych kolegiów - w zakresie gospodarowania środkami publicznymi oraz zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych. 
W roku 2003, podobnie jak w latach poprzednich, Kolegium na bieżąco służyło pomocą pracownikom urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych z terenu objętego właściwością olegium, wyjaśniając wątpliwości interpretacyjne na tle załatwianych spraw.
email: ateresik@skopiotrkow.finn.pl , w dniu: 28‑04‑2006 13:54:44
email: ameckier@skopiotrkow.finn.pl tel.:(0-44) 649-79-20 fax: (0-44) 649-79-20 , w dniu: 28‑04‑2006 13:54:44
| Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje | 
|---|