Informacja roczna za rok 2004
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2004 roku
I. Zagadnienia ogólne
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegacje ustawowe.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub do stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach, np. w sprawach opłat z tytułu użytkowania wieczystego na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).
Przy orzekaniu członkowie składów orzekających Kolegium są związani wyłącznie przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański, tomaszowski wraz z gminami objętymi tym obszarem oraz miasto na prawach powiatu - Piotrków Trybunalski. Obszar ten określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz. 1925).
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
W 2004 r. Kolegium orzekało najczęściej w sprawach z zakresu: podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego i podatku leśnego, pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, dodatków mieszkaniowych, rolnictwa i leśnictwa, ruchu drogowego i dróg publicznych, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, prawa wodnego, odpadów, ochrony środowiska i ochrony przyrody oraz działalności gospodarczej.
II. Obsada kadrowa Kolegium
A. Członkowie Kolegium:
Członkostwo w kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.
Uchwałą Zgromadzenia Ogólnego z dnia 18 grudnia 2000 r. określono liczbę członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim na 20 osób.
Faktyczna obsada Kolegium na dzień 1 stycznia 2004 r. wynosiła 19 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 12 pozaetatowych.
W związku z upływem w 2004 r. kadencji połowy składu Kolegium, w dniu 13 kwietnia 2004 r. Prezes Kolegium ogłosiła konkurs na kandydatów na pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim. W drodze konkursu wyłonionych zostało tylko 5 osób, które po uzyskaniu pozytywnej opinii Zgromadzenia Ogólnego Kolegium powołane zostały przez Prezesa Rady Ministrów z dniem 15 czerwca 2004 r. na pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Nadal więc obsada Kolegium jest niepełna, a to ze względu na wysokie wymagania stawiane kandydatom na członków Kolegium oraz znaczne ograniczenia (m. in. zakaz przynależności do partii politycznej i zakaz prowadzenia działalności politycznej oraz zakaz łączenia członkostwa w kolegium z wykonywaniem różnych funkcji i innym zatrudnieniem - art. 7 ust. 8 i art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych), a także zakaz członkostwa w zarządach, radach nadzorczych lub komisjach rewizyjnych spółek prawa handlowego i spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych, zakaz zatrudnienia lub wykonywania innych zajęć w spółkach prawa handlowego, zakaz członkostwa w zarządach fundacji prowadzących działalność gospodarczą, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zakaz zarządzania taką działalnością, zakaz przedstawicielstwa i pełnomocnictwa w prowadzeniu takiej działalności, z wyjątkiem działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego (art. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne - Dz. U. Nr 106, poz. 679 z późn. zm.).
Na koniec 2004 roku Kolegium liczyło 18 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 11 pozaetatowych.
|   Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie:  |  ||
|   wyższe prawnicze: 7 (w tym 4 osoby posiadają jednocześnie magisterskie studia administracyjne)  |  ||
|   w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko: - sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 7 - asesora: 7 - referendarza: 7  |  ||
|   Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie:  |  ||
|   wyższe prawnicze: 5 (w tym 4 osoby posiadające jednocześnie magisterskie studia administracyjne)  |    wyższe administracyjne: 7 (w tym 4 osoby posiadające jednocześnie magisterskie studia prawnicze)  |    wyższe inne: 3  |  
|   w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko: - sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 4 - asesora: 4 - referendarza: 5  |  ||
W związku z przejmowaniem przez Kolegium nowych zadań i wzrostem liczby spraw (m. in. z zakresu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych - Dz. U. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.) istnieje potrzeba zwiększenia liczby członków Kolegium, zarówno etatowych, jak i pozaetatowych.
Dodać należy, iż od 1 stycznia 2005 r. nastąpiło dalsze rozszerzenie zakresu rozpatrywanych spraw przez Kolegium. Z tą datą Kolegium stało się właściwe m. in. w sprawach dotyczących świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz w sprawach związanych z udzielaniem pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60/).
B. Biuro Kolegium:
W Biurze Kolegium zatrudnionych jest 8 osób, w tym: kierownik biura, główny księgowy, 1 starszy inspektor, 4 inspektorów i 1 pracownik obsługi.
III. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego mieści się w Piotrkowie Trybunalskim przy ul. J. Słowackiego nr 19 w budynku stanowiącym własność komunalną, pozostającym w zarządzie Towarzystwa Budownictwa Społecznego. W budynku tym mają również swoje siedziby Straż Miejska oraz Referat Zarządzania Kryzysowego i Obrony Urzędu Miasta. Zgodnie z umową najmu Kolegium zajmuje lokal o łącznej powierzchni użytkowej 241,86 m2 (z korytarzami wspólnymi z pozostałymi użytkownikami budynku).
Lokal ten jest wyposażony w sieć komputerową, podstawowy sprzęt komputerowy, którego część wymaga wymiany oraz urządzenia biurowe (telefony, faksy, kserokopiarki).
IV. Statystyka spraw
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 2.001
- w tym spraw :
1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 91
2) wpływ spraw w roku objętym informacją - 1.910
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1. Liczba spraw administracyjnych - 1.720
|   Lp.  |    Określenie rodzaju sprawy  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej (dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)  |    432  |  
|   2.  |    działalności gospodarczej  |    3  |  
|   3.  |    zagospodarowania przestrzennego  |    358  |  
|   4.  |    pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych  |    426  |  
|   5.  |    dodatków mieszkaniowych  |    107  |  
|   6.  |    gospodarki nieruchomościami, w tym : - scalenia 5  |    122  |  
|   7.  |    ochrony środowiska i ochrony przyrody  |    13  |  
|   8.  |    odpadów  |    14  |  
|   9.  |    prawa wodnego  |    21  |  
|   10.  |    rolnictwa i leśnictwa  |    71  |  
|   11.  |    zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych  |    30  |  
|   12.  |    ruchu drogowego  |    49  |  
|   13.  |    dróg publicznych  |    45  |  
|   14.  |    dostępu do informacji publicznej  |    0  |  
|   15.  |    egzekucji administracyjnej  |    3  |  
|   16.  |    inne, pozostałe  |    26  |  
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 56
3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie K.p.a. - 225
V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 1.823
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 116
C. Sposób rozstrzygnięcia:
Lp  |  Określenie rodzaju rozstrzygnięcia  |  Ilość spraw  |  |
1.  |    sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :  |  1007  |  |
|   - decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)  |    365  |  ||
|   - decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)  |    153  |  ||
|   - decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli decyzja organu I instancji została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości (art. 233 § 1 pkt 2b Ordynacji podatkowej)  |    0  |  ||
|   - decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 K.p.a. oraz art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej)  |    461  |  ||
|   - decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznych (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)  |    4  |  ||
|   - decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)  |    24  |  ||
2.  |    sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym :  |  568  |  |
|   - stwierdzenie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania (art. 134 K.p.a. oraz art. 228 Ordynacji podatkowej)  |    90  |    
  |  |
|   - zawieszenie postępowania (art. 97 i 98 K.p.a. oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)  |    1  |    
  |  |
|   - umorzenie postępowania odwoławczego (art. 138 § 1 pkt 3 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)  |    19  |    
  |  |
|   - odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 K.p.a. oraz art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej)  |    0  |    
  |  |
|   - odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 K.p.a. oraz art. 249 § 3 Ordynacji podatkowej)  |    32  |    
  |  |
|   - decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 K.p.a. oraz art. 245 Ordynacji podatkowej)  |    1  |    
  |  |
|   - w inny sposób  |    425  |    
  |  |
3.  |    postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :  |    25  |  |
|   uznające zażalenia za uzasadnione  |    16  |  ||
4.  |    Sprawy rozpatrzone w formie pism, np. udzielenie odpowiedzi wyjaśniającej  |    223  |  |
VI. Liczba załatwionych spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem - 51
A. Charakterystyka - sposób załatwienia wniosków:
|   Lp.  |    Sposób załatwienia wniosków  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    oddalenie wniosku  |    20  |  
|   2.  |    ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty  |    1  |  
|   3.  |    Ugoda  |    10  |  
|   4.  |    stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku  |    0  |  
|   5.  |    umorzenie postępowania  |    7  |  
|   6.  |    stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia  |    10  |  
|   7.  |    sprawy załatwione w inny sposób  |    3  |  
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 3
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium - 2
VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ogółem - 137
- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
 rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 11,9 %
VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ogółem - 4
(wszystkie skargi wniosła jedna osoba i dotyczą tej samej sprawy)
IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
 w trybie art. 38 ust. 2 ustawy o NSA, ogółem - 6
X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
 Administracyjny, ogółem - 174
A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :
|   Lp.  |    Sposób załatwienia skarg  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    odrzucenie skargi  |    23  |  
|   2.  |    oddalenie skargi  |    121  |  
|   3.  |    uchylenie decyzji lub postanowienia  |    12  |  
|   4.  |    stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia  |    0  |  
|   5.  |    stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia  |    0  |  
|   6.  |    umorzenie postępowania  |    18  |  
B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
|   Lp.  |    Sposób załatwienia skarg  |    Ilość spraw  |  
|   1.  |    odrzucenie skargi  |    0  |  
|   2.  |    oddalenie skargi  |    0  |  
|   3.  |    zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu  |    0  |  
|   4.  |    umorzenie postępowania  |    0  |  
Wskaźnik uwzględnionych skarg przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wynosił 6,89%.
XI. Informacje dodatkowe
A. WNIOSKI WYNIKAJĄCE ZE STATYSTYKI SPRAW
Analiza statystyki spraw pozwala na sformułowanie następujących wniosków:
1. W roku 2004 w porównaniu z rokiem 2003 liczba spraw, jakie wpłynęły do Kolegium wzrosła o 38%. Łącznie ze sprawami, które pozostały z roku 2003 (91 spraw) Kolegium miało do rozpatrzenia 2.001 spraw. Najwięcej spraw było z zakresu podatków i opłat lokalnych (432) oraz pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych (426). W porównaniu z rokiem 2003 znacznie wzrosła liczba spraw z zakresu zagospodarowania przestrzennego (o 85 %), dodatków mieszkaniowych (o 73%) oraz z zakresu podatków i opłat lokalnych (o 38%). Od 1 maja 2004 r. do kompetencji Kolegium przeszły nowe sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych.
2. Wskaźnik skuteczności wnoszonych do Kolegium odwołań i zażaleń wyniósł w 2004 r. 63%. Oznacza to, że średnio na 100 rozpatrzonych przez Kolegium środków zaskarżenia orzeczeń pierwszoinstancyjnych - 63 było uwzględnionych, choć nie zawsze z przyczyn podniesionych przez skarżących. W roku 2003 wskaźnik ten kształtował się na poziomie 59%.
3. W roku 2004, podobnie jak w latach ubiegłych, udało się utrzymać wysoki poziom i jednolitość orzecznictwa Kolegium. W 2004 r. zaskarżono do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego 137 decyzji i postanowień Kolegium. Wskaźnik zaskarżalności, w stosunku do ogólnej liczby wydanych przez Kolegium orzeczeń podlegających zaskarżeniu wynosił 11,9%. Spośród rozpatrzonych w tym okresie 174 skarg na orzeczenia Kolegium, Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględnił tylko 12 skarg (6,89%). Jeżeli chodzi o skargi na bezczynność Kolegium, to wszystkie (4) zostały wniesione przez tę samą osobę w jednej sprawie dotyczącej żądania stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji, od której osoba ta wcześniej wniosła odwołanie i skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
B. DZIAŁALNOŚĆ POZAORZECZNICZA KOLEGIUM
W roku 2004 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim odbyło dwa Zgromadzenia Ogólne. Przedmiotem Zgromadzenia Ogólnego w dniu 24 marca 2004 r. było przyjęcie informacji o działalności Kolegium w 2003 r. oraz wybór dwóch członków komisji konkursowej w związku z potrzebą ogłoszenia konkursu na członków Kolegium i wyłonienia kandydatów na nowych członków Kolegium. Natomiast na Zgromadzeniu Ogólnym w dniu 28 maja 2005 r. zaopiniowano kandydatów na pozaetatowych członków Kolegium.
W roku 2004 Kolegium zorganizowało regionalną konferencję samorządowych kolegiów odwoławczych z udziałem profesorów Uniwersytetu Łódzkiego - sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Tematyka konferencji była następująca:
1) pozycja samorządowego kolegium odwoławczego w postępowaniu sądowoadministracyjnym,
2) wybrane problemy postępowania administracyjnego,
3) niezależny organ orzekający w postępowaniu administracyjnym (na przykładzie wybranych państw europejskich),
4) podstawy skargi kasacyjnej.
W roku objętym informacją Kolegium w Piotrkowie Trybunalskim było organizatorem regionalnego szkolenia prezesów, głównych księgowych i kierowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych z zakresu:
- nowej ustawy - Prawo zamówień publicznych,
- odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Członkowie Kolegium uczestniczyli też w szkoleniach pracowników urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych z terenu objętego właściwością Kolegium, oraz na bieżąco wyjaśniali wątpliwości interpretacyjne na tle załatwianych spraw.
email: ateresik@skopiotrkow.finn.pl , w dniu: 28‑04‑2006 13:53:14
email: ameckier@skopiotrkow.finn.pl tel.:(0-44) 649-79-20 fax: (0-44) 649-79-20 , w dniu: 28‑04‑2006 13:53:14
| Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje | 
|---|