Informacja roczna za rok 2003


Informacja o działalności

Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2003 roku

 

I. Zagadnienia ogólne


Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegacje ustawowe.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub do stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.


W 2003 r. Kolegium orzekało najczęściej w sprawach z zakresu: pomocy społecznej, podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego i podatku leśnego, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, dodatków mieszkaniowych, ruchu drogowego i dróg publicznych, rolnictwa i leśnictwa, ochrony środowiska i ochrony przyrody, prawa wodnego, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i działalności gospodarczej.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański, tomaszowski wraz z gminami objętymi tym obszarem oraz miasto na prawach powiatu - Piotrków Trybunalski. Do dnia 24 października 2003 r. obszar ten określało rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1999 r. w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 13, poz. 115), zaś od 25 października 2003 r. - rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2003 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 176, poz. 1713).

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

II. Obsada kadrowa Kolegium

A. Członkowie Kolegium:

Członkostwo kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.

Zgodnie z uchwałą Zgromadzenia Ogólnego z dnia 18 grudnia 2000 r. normatywna liczba członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim wynosi 20 członków.

Faktyczna obsada Kolegium na dzień 1 stycznia 2003 r. wynosiła 15 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 8 pozaetatowych.


W dniu 2 września 2003 r. Prezes Kolegium ogłosiła konkurs na kandydatów na pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim. W drodze konkursu wyłonione zostały 4 osoby, które następnie z dniem 20 października 2003 r. powołane zostały przez Prezesa Rady Ministrów na pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Na koniec 2003 roku Kolegium liczyło zatem 19 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 12 pozaetatowych.

Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie:

wyższe prawnicze: 7 (w tym 4 osoby posiadają jednocześnie wykształcenie wyższe administracyjne)

w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko:

- sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 7

- asesora: 7

- referendarza: 7

Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie:

wyższe prawnicze: 3

(w tym 2 osoby posiadające jednocześnie wykształcenie wyższe administracyjne)

wyższe administracyjne: 5

wyższe inne: 4

w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko:

- sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 2

- asesora: 3

- referendarza: 3

 

B. Biuro Kolegium:
Biuro Kolegium składa się z 8 osób, w tym: kierownik biura, główny księgowy, 1 starszy inspektor, 4 inspektorów i 1 pracownik obsługi.

III. Lokal i wyposażenie Kolegium

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego mieści się w Piotrkowie Trybunalskim przy ul. J. Słowackiego nr 19, w budynku stanowiącym własność komunalną, pozostającym w zarządzie Towarzystwa Budownictwa Społecznego. W budynku tym mają również swoje siedziby Straż Miejska oraz Referat Zarządzania Kryzysowego i Obrony Urzędu Miasta. Zgodnie z umową najmu Kolegium zajmuje lokal o łącznej powierzchni użytkowej 241,86 m2 (z korytarzami wspólnymi z pozostałymi użytkownikami budynku).

Lokal ten jest wyposażony w sieć komputerową, podstawowy sprzęt komputerowy, którego część wymaga wymiany oraz urządzenia biurowe (telefony, faksy, kserokopiarki).

IV. Statystyka spraw

A.Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 1.505

- w tym spraw :

1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 116

2) wpływ spraw w roku objętym informacją - 1.389

B.Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

1. Liczba spraw administracyjnych - 1.198

Lp.

Określenie rodzaju sprawy

Ilość spraw

1.

objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej (dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)

312

2.

działalności gospodarczej

7

3.

zagospodarowania przestrzennego

194

4.

pomocy społecznej

352

5.

dodatków mieszkaniowych

62

6.

gospodarki nieruchomościami,

w tym : - scalenia 12

107

7.

ochrony środowiska i ochrony przyrody

40

8.

odpadów

8

9.

prawa wodnego

14

10.

rolnictwa i leśnictwa

33

11.

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

19

12.

ruchu drogowego

34

13.

dróg publicznych

4

14.

dostępu do informacji publicznej

0

15.

egzekucji administracyjnej

0

16.

inne, pozostałe

12

2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 67

3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,

w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie K.p.a. - 240

V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

A.Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 1.351

B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 87

C. Sposób rozstrzygnięcia:


Lp.

 




Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

 

Ilość spraw

 

1.

 




sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :

 

793


 

- decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)

 

301


 

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)

 

116

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli decyzja organu I instancji została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości (art. 233 § 1 pkt 2b Ordynacji podatkowej)

 

3


- decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 K.p.a. oraz art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej)

 

350


- decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznych (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

 

3


- decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

 

20

 

2.




sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym :

 

542


 

- stwierdzenie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania (art. 134 K.p.a. oraz art. 228 Ordynacji podatkowej)

 

69


 

- zawieszenie postępowania (art. 97 i 98 K.p.a. oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)

 

1


- umorzenie postępowania odwoławczego (art. 138 § 1 pkt 3 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)

 

21

- odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 K.p.a. oraz art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej)

 

0

- odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 K.p.a. oraz art. 249 § 3 Ordynacji podatkowej)

 

12

- decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 K.p.a. oraz art. 245 Ordynacji podatkowej)

 

0

- w inny sposób

439

 

3.

postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

 

16


 

uznające zażalenia za uzasadnione

6


 
 

VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste,ogółem - 58

A. Charakterystyka orzeczeń :

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

24

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty

7

3.

ugoda

16

4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

0

5.

umorzenie postępowania

1

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

0

7.

inny sposób

10

 

B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 5

C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium - 4

VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 70

- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 7,8 %

VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 0

IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 38 ust. 2 ustawy o NSA,
ogółem - 0

X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd
Administracyjny,
ogółem - 74

A.Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

5

2.

oddalenie skargi

56

3.

uchylenie decyzji lub postanowienia

8

4.

stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

0

5.

stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

0

6.

umorzenie postępowania

5

B.Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

0

2.

oddalenie skargi

0

3.

zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

0

4.

umorzenie postępowania

0

 

XI. Informacje dodatkowe

A. WNIOSKI WYNIKAJĄCE ZE STATYSTYKI SPRAW

Analiza statystyki spraw pozwala na sformułowanie następujących wniosków:

1. Wpływ spraw w 2003 r. utrzymywał się na poziomie roku 2002. Łącznie Kolegium miało do rozpatrzenia 1.505 spraw (125 średnio miesięcznie). Najwięcej spraw wpłynęło z zakresu pomocy społecznej (352) oraz podatków i opłat lokalnych (312). W porównaniu z rokiem 2003 wzrosła liczba spraw z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody (o 63%) oraz z zakresu zagospodarowania przestrzennego (o 15 %).

2. Wskaźnik skuteczności wnoszonych do Kolegium odwołań i zażaleń wyniósł w 2003 r. 59%. Oznacza to, że średnio na 100 rozpatrzonych przez Kolegium środków zaskarżenia - 59 było uwzględnionych, choć nie zawsze z przyczyn podniesionych przez skarżących.

3. W roku 2003, podobnie jak w latach ubiegłych, udało się utrzymać jednolitość i wysoki poziom orzecznictwa Kolegium. W 2003 r. zaskarżono do Naczelnego Sądu Administracyjnego 70 decyzji i postanowień Kolegium. Wskaźnik zaskarżalności, w stosunku do ogólnej liczby wydanych przez Kolegium orzeczeń podlegających zaskarżeniu wynosił 7,8 %. Spośród rozpatrzonych w tym okresie 74 skarg na orzeczenia Kolegium, Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił tylko 8 skarg.


B. DZIAŁALNOŚĆ POZAORZECZNICZA KOLEGIUM

W roku 2003 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim odbyło dwa Zgromadzenia Ogólne. Przedmiotem Zgromadzenia Ogólnego w dniu 27 marca 2003 r. było przyjęcie informacji o działalności Kolegium w 2002 r. oraz wybór dwóch członków komisji konkursowej w związku z potrzebą ogłoszenia konkursu na członków Kolegium i wyłonienia kandydatów na nowych członków Kolegium, zaś przedmiotem Zgromadzenia Ogólnego w dniu 7 października 2003 r. było zaopiniowanie kandydatów na pozaetatowych członków Kolegium.

W roku 2003 Kolegium zorganizowało regionalną konferencję samorządowych kolegiów odwoławczych z udziałem sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Tematyka konferencji była następująca:

1) pozycja organu administracji publicznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym po 1 stycznia 2004 r., ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych kolegiów odwoławczych,

2) mediacje w prawie administracyjnym w świetle doświadczeń krajów zachodnich,

3) sądownictwo administracyjne po zmianach - organizacja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.

Ponadto w 2003 r. Kolegium było organizatorem dwóch regionalnych szkoleń:

- dla członków samorządowych kolegiów odwoławczych - z zakresu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- dla kierowników biur i głównych księgowych kolegiów - w zakresie gospodarowania środkami publicznymi oraz zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych.


W roku 2003, podobnie jak w latach poprzednich, Kolegium na bieżąco służyło pomocą pracownikom urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych z terenu objętego właściwością olegium, wyjaśniając wątpliwości interpretacyjne na tle załatwianych spraw.
Informacja wytworzona przez:
Artur Teresik
email: ateresik@skopiotrkow.finn.pl
, w dniu:  28‑04‑2006 13:54:44
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Agnieszka Meckier
email: ameckier@skopiotrkow.finn.pl tel.:(0-44) 649-79-20 fax: (0-44) 649-79-20
, w dniu:  28‑04‑2006 13:54:44
Data ostatniej aktualizacji:
04‑05‑2022 14:29:33
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie