Informacja roczna za rok 2005


Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2005 roku

I. Zagadnienia ogólne

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegacje ustawowe.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub do stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach, np. w sprawach opłat z tytułu użytkowania wieczystego na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Przy orzekaniu członkowie składów orzekających Kolegium są związani wyłącznie przepisami powszechnie obowiązującego prawa.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański i tomaszowski, wraz z gminami wchodzącymi w skład tych powiatów, oraz miasto na prawach powiatu - Piotrków Trybunalski. Obszar ten określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz. 1925).

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

Nadzór nad działalnością administracyjną kolegiów sprawuje Prezes Rady Ministrów. Nadzór ten ma służyć sprawnemu i rzetelnemu wykonywaniu zadań powierzonych kolegiom oraz nie może naruszać uprawnień sądu administracyjnego sprawującego kontrolę orzecznictwa kolegium.

Szczegółowy tryb sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 września 2005 r. (Dz. U. Nr 175, poz.1463).

Wykonanie budżetu państwa za rok 2005 w części 86/59 przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim objęte było kontrolą przeprowadzoną przez Najwyższą Izbę Kontroli i zostało pozytywnie ocenione. Wystąpienie pokontrolne z dnia 14 marca 2006 r. nie zawiera żadnych wniosków pokontrolnych.

II. Obsada kadrowa Kolegium

A. Członkowie Kolegium:

Członkostwo w kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.

Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2005 limit zatrudnienia etatowych członków w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Piotrkowie Trybunalskim wynosił 7 etatów. Jest to zaledwie 46 % maksymalnej liczby etatowych członków określonej rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 września 1999 r. (Dz. U. Nr 74, poz. 828); dla naszego Kolegium liczba ta wynosi 15 etatowych członków.

W 2005 roku Kolegium nasze liczyło 18 członków, w tym: 7 etatowych (z prezesem i wiceprezesem) i 11 pozaetatowych.

Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie:

wyższe prawnicze: 7 (w tym 4 osoby posiadają jednocześnie magisterskie studia administracyjne)

w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko:

- sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 7

- asesora: 7

- referendarza: 7

Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie:

wyższe prawnicze: 5

(w tym 4 osoby posiadające jednocześnie magisterskie studia administracyjne)

wyższe administracyjne: 7

(w tym 4 osoby posiadające jednocześnie magisterskie studia prawnicze)

wyższe inne: 3

w tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko:

- sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego: 4

- asesora: 4

- referendarza: 5

Rozległość zadań, złożoność i liczba załatwianych spraw oraz tryb pracy Kolegium (każda sprawa jest rozpatrywana przez trzyosobowy skład orzekający na posiedzeniu lub rozprawie) powoduje, iż obsada naszego Kolegium jest niewystarczająca.

W 2005 r. nastąpiło dalsze rozszerzenie zakresu rozpatrywanych przez Kolegium spraw.

Do właściwości Kolegium w 2005 r. przeszły m. in. sprawy:

· świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

· zaliczki alimentacyjnej (ustawa z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej - Dz. U. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.),

· decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.),

· rozpatrywania zażaleń na postanowienia samorządowych organów podatkowych I instancji dotyczące udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60).

Ponadto w orzecznictwie Kolegium pojawiła się nowa kategoria spraw związanych z postępowaniem nadzorczym w sprawach o stwierdzenie nieważności decyzji o przejęciu na Skarb Państwa opuszczonych gospodarstw rolnych. Zagadnienie to omówiono szerzej w części XII informacji "Wybrane zagadnienia z orzecznictwa Kolegium", pkt 8 - gospodarka nieruchomościami.

B. Biuro Kolegium:
 

W roku 2005 w Biurze Kolegium zatrudnionych było 8 osób, w tym: kierownik biura, główny księgowy, 1 starszy inspektor, 4 inspektorów i 1 pracownik obsługi (sprzątaczka).

Wniosek dotyczący obsady kadrowej Kolegium:

W związku z przejęciem przez Kolegium nowych zadań i wzrostem liczby spraw o znacznym stopniu złożoności istnieje pilna potrzeba zwiększenia obsady etatowych członków Kolegium oraz pracowników administracyjnych.

III. Lokal i wyposażenie Kolegium

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego znajduje się przy ul. J. Słowackiego nr 19 - w centrum Piotrkowa Trybunalskiego, blisko dworca PKP i PKS, co ma istotne znaczenie dla interesantów. Jednakże warunki lokalowe są dość trudne, a ich poprawa wymagałaby dodatkowych pomieszczeń.

Lokal Kolegium mieści się w budynku komunalnym, pozostającym w zarządzie Towarzystwa Budownictwa Społecznego. W budynku tym mają również swoje siedziby Straż Miejska oraz Referat Zarządzania Kryzysowego i Obrony Urzędu Miasta. Zgodnie z umową najmu Kolegium wynajmuje lokal o łącznej powierzchni użytkowej 241,86 m2 (z korytarzami wspólnymi z pozostałymi użytkownikami budynku oraz pomieszczeniem gospodarczym).

Lokal Kolegium jest wyposażony w sieć komputerową, podstawowy sprzęt komputerowy oraz urządzenia biurowe (telefony, faksy, kserokopiarki).

IV. Statystyka spraw

A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 2.404

- w tym spraw :

1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 118

2) wpływ spraw w roku objętym informacją - 2.286

B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

1. Liczba spraw administracyjnych - 2.068

Lp.

Określenie rodzaju sprawy

Ilość spraw


1.

objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej (dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)

363

2.

działalności gospodarczej

11

3.

zagospodarowania przestrzennego

494


4.

pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej

502

5.

dodatków mieszkaniowych

63

6.

gospodarki nieruchomościami,

w tym : - scalenia 1

96

7.

ochrony środowiska i ochrony przyrody

101

8.

odpadów

14

9.

prawa wodnego

13

10.

rolnictwa i leśnictwa

44

11.

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

61

12.

ruchu drogowego

57

13.

dróg publicznych

121

14.

dostępu do informacji publicznej

1

15.

egzekucji administracyjnej

7

16.

inne, pozostałe (w tym świadczenia pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym - stypendia szkolne i zasiłki szkolne - 95 spraw)

120

2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 65

3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,

w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie K.p.a. - 271

 

V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 2.144

B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 188

C. Sposób rozstrzygnięcia:


Lp

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :


1247

 

- decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)

 

464


 

 

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)

 

258


 

 

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli decyzja organu I instancji została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości (art. 233 § 1 pkt 2b Ordynacji podatkowej)

 

0


 

 

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 K.p.a. oraz art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej)

 

469


 

 

- decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznych (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

 

6


 

 

- decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 - 158 K.p.a. oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

 

50

 


 

2.

sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym :


568

 

- stwierdzenie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania (art. 134 K.p.a. oraz art. 228 Ordynacji podatkowej)

 

92

 


 

- zawieszenie postępowania (art. 97 i 98 K.p.a. oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)

 

6

 


 

- umorzenie postępowania odwoławczego (art. 138 § 1 pkt 3 K.p.a. oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)

 

33

 


 

- odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 K.p.a. oraz art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej)

 

0

 


 

- odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 K.p.a. oraz art. 249 § 3 Ordynacji podatkowej)

9

 


 

- decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 K.p.a. oraz art. 245 Ordynacji podatkowej)

 

0

 


 

- w inny sposób

478

 


3.

postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

23


 

uznające zażalenia za uzasadnione

12


 

4.

Sprawy rozpatrzone w formie pism, np. udzielenie odpowiedzi wyjaśniającej

256

 

VI. Liczba załatwionych spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste,ogółem: 37

A. Charakterystyka - sposób załatwienia wniosków:

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

11

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty

2

3.

ugoda

6


4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

0

5.

umorzenie postępowania

15

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

0

7.

sprawy załatwione w inny sposób

3

B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 2

B1. Sprawy załatwione w formie pisma - 2

C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia

przez Kolegium na koniec 2005 r. - 24

VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi,ogółem: 139

- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 10,02 %

VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi,ogółem: 2

Obydwie skargi pochodziły od jednej osoby, która w roku 2004 wniosła 4 skargi na bezczynność Kolegium w tej samej sprawie (umorzenia postępowania rozgraniczeniowego i przekazania sprawy do sądu powszechnego).

IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie art. 54 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymiogółem: 7

X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Łodzi,
ogółem: 192

A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

51

2.

oddalenie skargi

97

3.

uchylenie decyzji lub postanowienia

21


4.

stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

1

5.

stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

0

6.

umorzenie postępowania

17

B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

1

2.

oddalenie skargi

3

3.

zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

1


4.

umorzenie postępowania

0



Wskaźnik uwzględnionych skarg przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wynosił 11,98%.

XI. Informacje dodatkowe

A. Wnioski wynikające ze statystyki spraw

Liczba spraw, jakie wpłynęły do Kolegium w roku 2005, w porównaniu z rokiem 2004 wzrosła o 19,7%. Łącznie ze sprawami, które pozostały z roku 2004 (118 spraw), Kolegium miało do rozpatrzenia 2.404 sprawy. Najwięcej spraw (255) wpłynęło do Kolegium w grudniu. Sprawy te dotyczyły głównie podatków, stypendiów szkolnych dla uczniów, zasiłków celowych z pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej i gospodarki przestrzennej. Na koniec 2005 r. pozostało niezałatwionych 212 spraw. Wzrost liczby spraw wynikał m. in. z nowych zadań Kolegium dotyczących:

· świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendia szkolne i zasiłki szkolne),

· zaliczki alimentacyjnej,

· decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

Ponadto od 1 stycznia 2005 r. Kolegia stały się właściwe do rozpatrywania zażaleń na postanowienia samorządowych organów podatkowych I instancji dotyczące udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach.

Najliczniejszą grupę spraw w roku objętym niniejszą informacją stanowiły sprawy szeroko rozumianej pomocy społecznej - 502 sprawy. W liczbie tej ujęte są sprawy zasiłków z pomocy społecznej (celowe, okresowe, stałe), usług opiekuńczych, świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej. Dużą grupę spraw stanowiły też sprawy zagospodarowania przestrzennego (494), podatków i opłat lokalnych (363), dróg publicznych i ruchu drogowego (178) oraz ochrony środowiska i ochrony przyrody (101). W porównaniu z rokiem 2004 znacznie wzrosła liczba spraw z zakresu zagospodarowania przestrzennego (o 136 spraw), z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody (o 88 spraw) oraz z zakresu ruchu drogowego i dróg publicznych (o 84 sprawy). Zmalała natomiast liczba spraw z zakresu podatków (o 69 spraw) i dodatków mieszkaniowych (o 44 sprawy).

Z nowych spraw, które przeszły do kompetencji Kolegium w 2005 r. najliczniejszą grupę stanowiły sprawy z zakresu świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (95 spraw) i zaliczki alimentacyjnej (71 spraw).

Wskaźnik skuteczności wnoszonych do Kolegium odwołań i zażaleń wyniósł w 2005 r. 61%. Oznacza to, że średnio na 100 rozpatrzonych przez Kolegium środków zaskarżenia orzeczeń pierwszoinstancyjnych 61 było uwzględnionych, choć nie zawsze z przyczyn podniesionych przez skarżących. W roku 2004 wskaźnik ten kształtował się na poziomie 63%.

W roku 2005, podobnie jak w latach ubiegłych, udało się utrzymać wysoki poziom i jednolitość orzecznictwa Kolegium. W okresie tym zaskarżono do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi 139 decyzji i postanowień Kolegium. Wskaźnik zaskarżalności, w stosunku do ogólnej liczby wydanych przez Kolegium orzeczeń podlegających zaskarżeniu wynosił 10,02%. Spośród rozpatrzonych w 2005 r. 192 skarg na orzeczenia Kolegium, Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględnił tylko 22 skargi (11,98%).

B. Działalność pozaorzecznicza Kolegium

W 2005 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim odbyło dwa Zgromadzenia Ogólne.

Przedmiotem Zgromadzenia Ogólnego w dniu 18 marca 2005 r. było:

1) przyjęcie rocznej informacji o działalności Kolegium za okres od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2004 r.,

2) omówienie wybranych aktów prawnych, z których wynikają nowe zadania dla samorządowych kolegiów odwoławczych,

3) omówienie wybranych problemów z orzecznictwa Kolegium,

4) przekazanie członkom Kolegium informacji o sprawach bieżących.

Natomiast na Zgromadzeniu Ogólnym Kolegium w dniu 15 grudnia 2005 r. uchwalono nowy Regulamin organizacyjny oraz omówiono bieżące problemy orzecznicze.

W 2005 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim zorganizowało trzy konferencje szkoleniowe z udziałem sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego:

1. W konferencji w dniach 30 czerwca - 1 lipca 2005 r. uczestniczyli prezesi i członkowie Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi, Sieradzu i Skierniewicach oraz Częstochowie, Płocku i Włocławku. Tematyka konferencji obejmowała sprawy z zakresu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz inne aktualne problemy z orzecznictwa sądowego w sprawach samorządowych.

2. W dniach 29 - 30 września 2005 r. odbyła się kolejna konferencja szkoleniowa. Uczestniczyli w niej prezesi i członkowie Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi, Sieradzu i Skierniewicach oraz Częstochowie i Włocławku. Tematyka konferencji dotyczyła:

· lokalizacji inwestycji celu publicznego i ustalenia warunków zabudowy innych inwestycji,

· gospodarki nieruchomościami oraz innych wybranych problemów z orzecznictwa sądowego.

3. W konferencji szkoleniowej zorganizowanej w dniu 15 grudnia 2005 r., w toku której omówiono wybrane problemy z zakresu postępowania administracyjnego w świetle orzecznictwa sądowego, uczestniczyli prezesi i członkowie Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi, Sieradzu i Skierniewicach oraz Częstochowie.

Członkowie Kolegium uczestniczyli też w szkoleniach pracowników urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych z terenu objętego właściwością Kolegium, oraz na bieżąco wyjaśniali wątpliwości interpretacyjne na tle załatwianych spraw.

W lutym 2005 prezes Kolegium została wybrana w skład Zarządu Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Podobnie jak w latach ubiegłych prezes Kolegium aktywnie uczestniczyła też w Zgromadzeniach KR SKO.

Informacja wytworzona przez:
Artur Teresik
email: ateresik@skopiotrkow.finn.pl
, w dniu:  28‑04‑2006 13:52:07
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Agnieszka Meckier
email: ameckier@skopiotrkow.finn.pl tel.:(0-44) 649-79-20 fax: (0-44) 649-79-20
, w dniu:  28‑04‑2006 13:52:07
Data ostatniej aktualizacji:
04‑05‑2022 14:30:02
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie